W dniu 30 września 2022 roku w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” odbyły się warsztaty międzynarodowe w których wzięło udział 49 uczniów elbląskich szkół podstawowych. Zajęcia prowadzili trenerzy młodzieżowi Damian Ciachorowski, Kacper Bohorodzicz. Metody wykorzystywane podczas warsztatów to:: praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów, konceptualizacja, wystąpienia publiczne, statyczne i dynamiczne metody pracy, argumentowanie, wnioskowanie.
Warsztaty podzielone zostały na trzy bloki tematyczne dot. informacji, jednostki i partnerstwa. W pierwszej części poruszyliśmy temat informacji jako pierwszego kroku do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie. To sposób komunikacji i intencje osoby komunikującej się wpływają na odbiór informacji przez słuchaczy. Zainicjowaliśmy dyskusję krótką grą, w której młodzież podzielona na mniejsze zespoły miała zbudować jak najwyższą wieżę z plastikowych kubeczków. Problem polegał na tym, że w każdym zespole były 3 typy ról do odegrania. Jedna osoba mogła mówić i wszystko widziała, ale nie mogła budować wieży. Druga osoba mogła budować wieżę, słyszała komunikaty, ale nic nie widziała. Trzecia osoba widziała wszystko, ale nie mogła ani budować wierzy, ani nic mówić – była obserwatorem, który spisywał swoje spostrzeżenia w odniesieniu do sposobu komunikacji i jego wpływu na postęp w budowaniu wieży. Młodzież słusznie zauważyła, że mimo, że komunikaty były bardzo proste to nie zawsze „lekko w prawo” oznaczało dla każdej ze stron to samo. Po dyskusji nad przebiegiem zadania z kubeczkami przeszliśmy głębiej do tematu manipulowania informacją, czyli do fake newsów, które są wszechobecne w dzisiejszym dyskursie politycznym. Przeszliśmy przez informacje clickbaitowe, manipulowane treści, nierzetelne dziennikarstwo, stronnicze wypowiedzi itp. Młodzież słusznie zauważyła, że część z tych działań realizowanych jest dla osiągnięcia własnych korzyści osoby rozpowszechniającej tego typu informacje. Porozmawialiśmy o wpływie takich informacji na demokrację, sposobach radzenia sobie z fake newsami, rozpoznawaniem ich i weryfikacją informacji. W drugiej części warsztatów połączyliśmy się z naszym partnerem z Liechtensteinu, który przygotował nam prezentacje w odniesieniu do dobrych praktyk stosowanych w ich kraju na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Temat budowania koalicji i partnerstw na rzecz demokracji młodzieżowej dał młodym uczestnikom do myślenia. Zainspirowani tematem inicjowania przez młodzież różnych akcji społecznych przeszliśmy do symulacji rozprawy sądowej, w której niezależni sędziowie wraz z Ławą Przysięgłych mieli zdecydować, czy prawa wyborcze w Polsce należą się młodzieży od 16 roku życia. Po burzliwej debacie zespołu prokuratorów i obrony, po wystąpieniu świadków obu stron, Ława Przysięgłych zdecydowała, że młodzieży od 16 roku życia nie należą się prawa wyborcze w Polsce jednocześnie utrzymując obowiązujące prawo w mocy. Zespół sędziowski potwierdził, że rozprawa została przeprowadzona bez naruszenia obowiązującego prawa. Dyskusja odnośnie do wyroku była jeszcze żarliwie dyskutowana po zakończeniu symulacji. Została ona również wykorzystana do pokazania skutków ubocznych demokracji. Mimo, że obrona, która postulowała o obniżenie wyniku wyborczego w Polsce kierowała się dobrymi intencjami musiała zaakceptować decyzję większości. Otworzyło to dalszą dyskusję do miejsc i sytuacji, w których demokracja ułatwia życie i tych, gdzie przeszkadza.
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Zarząd Oddziału Okręgowego w Elblągu ul.1 Maja 37 82-300 Elbląg